08 - 544 706 00
info@svealeasing.se

  • Hem
  • Om Svea Leasing
  • Våra tjänster
  • Våra erbjudanden!
  • Nyheter
  • Kontakta oss
  • Förarportalen
  • Kundportal

Frågor & Svar

FAQ

Leasing

Vad är en tjänstebil?

En tjänstebil är en bil som du använder i tjänsten, inte privat.

Vad är en förmånsbil?

En förmånsbil är en bil som du både använder i tjänsten och privat.

Vad är en personalbil?

En personalbil får du använda som en privat bil och är därför är inte samma sak som en tjänste- eller firmabil. Arbetsgivaren leasar bilen och upprättar sedan ett avtal med dig som reglerar dina rättigheter och skyldigheter.

till toppen

Försäkringsärenden

Hur hanteras försäkringsärenden?

Som kund hos oss har du en samlingsförsäkring hos Trygg Hansa. Skulle olyckan vara framme gör du en vanlig skadeanmälan direkt till Trygg Hansa.

Så här kontaktar du Trygg Hansa:

  • Ring in din skadeanmälan på tfn 075-243 19 90 dom öppet vardagar 8.30 – 17.00 (vid akuta fall efter stängning, ring jour.nr tfn 0771-111 510)
  • Registrera din skadeanmälan direkt på Trygg Hansas hemsida genom att klicka HÄR .
  • Fyll en skadeanmälningsblankett och skicka till Trygg-Hansa, Motorskador, Box 293, 901 07 UMEÅ

Vad gör jag om jag råkar ut för en parkeringsskada?

Om du råkar ut för en parkeringsskada utan motpart, eller om du får inbrott i bilen så anmäler du skadan/brottet till Trygg Hansa (se hur försäkringsärenden hanteras) och anmäler skadan/brottet till Polisen på telefon: 114 14.

Vad gör jag om jag råkar ut för en glasskada?

Om du får en glasskada tar du kontakt med en glasmästare undersöker om skadan går att reparera. Om det är möjligt får du betala en självrisk på ca 100-200 kronor.

Om skadan är så omfattande att hela rutan måste bytas är självrisken fem procent av ett basbelopp.

Trygg Hansa har avtal med Carglass, du bokar enklast din servicetid direkt HÄR ,alternativt via telefon: 0771-575 575.

Hur går jag tillväga om jag behöver hyrbil (vid skada)?

Om du behöver en hyrbil i samband med en skada eller ett försäkringsärende står

Trygg Hansa för 75 procent av den totala hyrbilskostnaden, under högst 45 dagar.

Innan du hyr bil ska du ta kontakt med Trygg Hansa (telefon: 075-243 19 90) för att få anvisningar angående hyrbilsfirma.

till toppen

Drivmedel

Vad gör jag om mitt drivmedelskort blir stulet eller försvinner?

Om du blir av med eller tappar ditt drivmedelskort ringer du direkt till oss på Svea Leasing (08-544 706 00). Vi spärrar kortet och skickar ett nytt till dig under kontorstid.

Om du förlorar ditt kort utanför kontorstid ringer du drivmedelsleverantören (bensinbolaget) så spärrar de kortet. Tänk på att du behöver ha ditt kortnummer till hands när du ringer. Kortnumret ser du när du loggar in i förarportalen.

Tänk på att inte beställa nya kort. Ring oss första vardag istället så skickar vi ett nytt kort till dig.

  • Circle K: 08-429 63 00, från utlandet +46 8-429 63 00
  • Shell: 0200-81 04 00, från utlandet +46 8-730 34 80
  • OK/Q8: 020-65 65 65
  • Preem: 08-670 30 10

Vad kan jag köpa med drivmedelskortet?

Med kortet kan du köpa drivmedel (bensin, diesel, etanol etc) och andra bilrelaterade produkter.

Du vet väl att du kan tanka med Shell-kortet på St1 och med Circle K-kortet på Ingo!

Hur räknas drivmedelsförmånen ut?

Drivmedelsförmån räknas ut så här:

Drivmedelskostnad inklusive moms x (privat / totalmil) = underlag för sociala avgifter x 1,2 = drivmedelsförmån.

Du beskattas bara för de mil du kör privat, inte för det du kör i tjänsten.

Förändringar i drivmedelsförmån kan bero på:

  • Tidpunkt (om du tankar t.ex. i slutet av maj så kommer kostnaden i maj men milen kommer i juni eftersom det är då du kör upp bensinen)
  • Proportionaliteten
  • Drivmedelspris
  • Drivmedelsförbrukning
  • Körmönster/körsätt

Det finns alltså ingenting som säger att en privatmil alltid har ett fast pris eller förmånsvärde.

till toppen

Milrapportering

När ska jag rapportera mina mil – och hur gör jag?

Vi behöver ha din milrapport senast tredje dagen efter månadens slut. Du kan enkelt skicka in rapporten på vår hemsida (Skicka milrapport).

Observera att om du inte rapporterar in några mil räknas allt som privat körning och du blir då beskattad för hela drivmedelskostnaden.

Har du nyligen hämtat ut en bil så rapporterar du första gången att en månad passerat (har du hämtat ut bilen i slutet av en månad slår du ihop milen med månaden därpå, tex. om din bil har startdatum per den 1:a december men du hämtat ut bilen den 25:e november slår du ihop milen du haft under 5 dagar i november med decembers milrapport).

Har du bytt bil mitt i en månad så slår du ihop milen du haft under månaden på båda bilarna och lägger in dom på en och samma bil.

Det du ska rapportera in är totalmil och tjänstemil tillsammans med registreringsnummer och namn, tänk på att hos oss ska du rapportera in mil och inte kilometer.
Om du kör en hyrbil och tankar den med våra kort ska du även rapportera in dessa mil, det gör du genom att slå ihop hyrbilens mil med milen på din ordinarie bil.

Vid felmeddelande “E-postadressen ogiltig” när du försöker att registrera dig som ny användare, testa då att registrera dig med  e-postadressen du har via ditt företag, detta då adressen måste passa med den vi har inlagt i vårt system (vilket oftast är din företags mail).

Tips: Spara ner Svealeasing.se som en genväg i din mobil, då kommer du direkt in på vår mobilanpassade hemsida och kan där snabbt och enkelt rapportera in dina mil via mobilen.

till toppen

Vagnparkskort

Vad är ett vagnparkskort?

Vagnparkskort är ett kort som skickas till dig när du får en ny bil. Kortet ska du använda vid fakturering av reparationer, service, däckbyten, försäkringsersättningar och liknande.

Tänk på att alltid visa upp ditt kort för leverantören när du lämnar in din bil. All information om hur fakturering ska gå till finns där.

Vagnparkskortet kan inte användas som betalkort. Kortet är kopplat till bilen och du får därför alltid ett nytt kort när du byter bil.

Vad är ett vagnparkskort?

Vagnparkskort är ett kort som man visar upp vid fakturering av reparationer, service, däckbyten, försäkringsersättningar och liknande.

OBS! Vi har pausat utskick av nya vagnparkskort då vi uppmärksammat att de inte riktigt fyller någon funktion. De flesta verkstäder är uppkopplade mot Bilregistret och får in rätt faktureringsadress och brukar inte ha något problem med att fakturera. Om verkstaden har frågor är det bara att de slår oss en signal (vilket de ibland vill göra ändå).

Fakturor avseende bilar som hanteras i vår vagnparksadministration ska var utställda till företaget som brukar bilen men med vår adress (Box 4075/Svea Vagnparksadm, 182 04  Enebyberg).

Viktigt att bilens registreringsnummer står som referens, annars kan vi inte betala fakturan.

 

till toppen

Utlägg

Hur redovisar jag mina privata utlägg?

Dina privata utlägg, som till exempel en biltvätt, skickar du in till oss på en utläggsblankett som du hittar på vår hemsida (utläggsblankett).

Tänk på att alltid skicka med originalkvitto eftersom vi behöver detta för vår bokföring.

Om du har tankat med ett drivmedelskort som du har fått av oss behöver du inte skicka in kvitto på detta, eftersom vi får debiteringarna på faktura varje månad.

till toppen

P-böter

Vad händer om jag får parkeringsböter?

Om du får en parkeringsbot ska den betalas av dig. Om den inte betalas i tid så tillkommer både påminnelseavgift och inkassoavgift.

Om du anser att boten är fel ska du ändå betala den för att sedan kunna överklaga.

till toppen

Trängselskatt

Hur betalas trängselskatter?

Alla bilar som passerar Stockholms och Göteborgs tullar måndag–fredag betalar trängselskatt. Information, fakta och priser för trängselavgifter hittar du här:

Stockholm

Göteborg

till toppen

Utlandskörning

Får jag ta med bilen utomlands?

Att ta med bilen utomlands är inga problem. När du reser ska du alltid ha med dig:

  • Registreringsbevis
  • Utlandstillstånd
  • Grönt Kort

 
Registreringsbevis, utlandstillstånd och grönt kort beställer du hos oss (08-544 706 00).

till toppen

Bilförmånsbeskattning

Hur beräknas min bilförmån?

Vi sköter beräkningen åt dig. Om du ändå vill veta hur bilförmånen beräknas hittar du informationen hos Skatteverket.

till toppen

Miljöbilar

Kan jag välja en miljöbil?

Visst kan du det. Som kund hos oss får du den hjälp du behöver.

Miljöbilsinformation.

till toppen

Vinterdäck

När är det krav på att ha vinterdäck?

När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag.

Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.

*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas numer av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

När är det tillåtet att köra med dubbdäck?

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Det gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Om bilen har odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

På vilka gator är det dubbdäcksförbud?

De städer som hittills infört förbud mot användande av dubbdäck:

Stockholm
På Hornsgatan österut, mellan Långholmsgatan och Bellmansgatan,
västerut från Söderledstunneln till Lignagatan samt Fleminggatan och Kungsgatan mellan Sveavägen till Birger Jarlsgatan.
Förbud mot dubbdäck gäller också på sträckorna Rosenlundsgatan mellan Krukmakargatan och Hornsgatan och Varvsgatan mellan Hornsgatan och Hornsbruksgatan.

Läs mer på  Stockholm stads webbplats

Göteborg
Friggagatan samt Odinsgatan.

Läs mer på Göteborgs stads webbplats

Uppsala

Kungsgatan mellan Strandbodgatan och S:t Olofsgatan samt
Vaksalagatan mellan Storgatan och Kungsgatan.

Läs mer på Uppsala stads webbplats

till toppen
  • Leasing
  • Försäkringsärenden
  • Drivmedel
  • Milrapportering
  • Vagnparkskort
  • Utlägg
  • P-böter
  • Trängselskatt
  • Utlandskörning
  • Bilförmånsbeskattning
  • Miljöbilar
  • Vinterdäck

Postadress: Svea Leasing AB, Box 4075, 182 04 Enebyberg
Besöksadress: Enhagsslingan 6, Täby
Tel: 08-544 706 00
E-post: info@svealeasing.se