Den 1 januari införs en skärpning av Euro-6-reglerna – Euro 6e-bis. Förändringen innebär att förbrukningssiffran WLTP mäts på ett nytt sätt som bättre avspeglar den verkliga förbrukningen för laddhybrider.
Laddhybrider som typgodkänns efter nyår ska köra WLTP-körcykeln två gånger, med fullt och med tomt batteri. Sedan vägs förbrukningssiffrorna ihop utifrån storleken på batteriet.
Höjd skatt för laddhybrider som typgodkänns 2025
Förbruknings- och utsläppssiffrorna blir mer rättvisande med den nya beräkningsmetoden. I Sverige måste bilar som släpper ut 75 gram koldioxid per km eller mer betala skatt (utöver administrationsavgiften på 360 kr). Många laddhybrider kommer att hamna över denna gräns.
De nya förbrukningssiffrorna ligger till grund för kommande års beskattning.
Ett räkneexempel är laddhybriden BMW X1 med 70 km officiell räckvidd på el och 45 grams CO2-utsläpp. Den nya officiella utsläppssiffran beräknas till 90 gram – 15 gram över gränsvärdet. Det innebär 1 230 kronor extra fordonsskatt per år.
Laddhybrider som typgodkänns 2025 behöver inte betala högra fordonsskatt förrän 2026. Befintliga laddhybrider omfattas inte av skattehöjningen.
källa: Automotorsport