Tesla, Volvo och VW med flera kan få det tufft i kommande Euro Ncap-test. Nu ställs betydligt hårdare krav på förarmiljön.
Att inte få fem stjärnor i Euro Ncaps krocktester är en katastrof för de flesta bilmärken. Kraven för att få fullt betyg höjs regelbundet.
I de ändringar som gjorts de senaste åren har det varit starkt fokus på krockskydd, till exempel hur oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister påverkas. Kraven på aktiva säkerhetsfunktioner har också höjts.
Nu riktar Euro Ncap sökarljuset på vad som händer inuti fordonet – före, under och efter en olycka. Målet är inte bara att skydda förare och passagerare utan även att förhindra olyckor, till exempel genom att se till att föraren inte tappar uppmärksamheten.
Euro Ncap anger ett visst område där viktig information måste visas. Illustration: Euro Ncap
Hårdare knappkrav
Det sägs att inställningar som tar mer än två sekunder att utföra är farliga. Därför belönar Euro Ncap tydliga fysiska knappar – och de ska finnas där föraren förväntar sig.
– 2026 års Euro Ncap-tester uppmuntrar tillverkare att använda separata, fysiska kontroller för grundläggande funktioner på ett intuitivt sätt, vilket begränsar tiden då ögonen är borta från vägen och därför främjar säkrare körning, säger Matthew Avery på Euro NCAP till Ars Technica.
Om tillverkaren väljer att använda sig av touchknappar så ska de knappen ge återkoppling som känns även om man har på sig handskar.
För infotainmentsystem ställs krav på knapparnas storlek och placering.
Läs även: Fiasko för ”Årets bil” Jeep Avenger i Euro NCAP:s krocktest
Krav på hastighetsmätarens placering
Euro Ncap ställer också krav på att information om hastighet, ljus och assistanssystem ska visas inom en viss vinkel från föraren. Hastighetsmätare som placeras centralt på instrumentbrädan, som i Volvo EX30, kan få problem.
Här är några av ändringarna från 2023 års bedömningsgrunder till 2026 års:
| KATEGORI | REGLER 2023 | REGLER 2026 |
|---|---|---|
| Förarövervakning (DMS) | Värt upp till 2 poäng; grundläggande varningar för dåsighet och distraktion. | Nu värd upp till 25 poäng som en del av en ny kategori ”Förarens engagemang”. Kräver ögon-/huvudspårning i realtid. |
| Detektering försvagad förare | Ingår ej. | DMS måste upptäcka tecken på alkohol- eller drogberoende. |
| Oresponsiv körning | Varningar utfärdade men begränsade ingripanden. | Måste eskalera varningar och, om det behövs, aktivera nödfunktioner för att få fordonet till ett säkert stopp. |
| Barndetektering | Ger upp till 4 poäng för direkta avkänningsmetoder. | Nu värt upp till 5 poäng. Lägger till detektering av barn som går in i olåsta bilar och strängare varnings- och ingripandekrav. |
| Säkerhetsbältesövervakning | Detekterar om säkerhetsbältena är fastspända. | Måste upptäcka felaktig användning av säkerhetsbälte (t.ex. användning bakom ryggen). Utökar övervakningen till baksätena. |
| Anpassning av krockkuddar | Inga specifika krav för justering av airbagen baserat på passagerare. | Krockkuddar måste justeras baserat på passagerarens storlek, position och hållning. Automatisk avaktivering krävs för barnstolar. |