Frågor och svar
Hitta svar på din fråga
På denna sida har vi sammanställt de vanligaste frågorna och svaren. Kontakta oss gärna om du har frågor eller vill ha hjälp med någonting som rör din tjänstebil. Vi hjälper gärna till!
Telefon: 08-544 706 00
Fax: 08-544 706 20
E-post: kundtjanst@svealeasing.se
Leasing
Försäkringsärenden
Som kund hos oss har du en samlingsförsäkring hos Trygg Hansa. Skulle olyckan vara framme gör du en vanlig skadeanmälan direkt till Trygg Hansa.
Så här kontaktar du Trygg Hansa:
Ring in din skadeanmälan på tfn 075-243 19 90 dom har öppet vardagar 8.30 – 17.00 (vid akuta fall efter stängning, ring jour.nr tfn 0771-111 510)
Registrera din skadeanmälan direkt på Trygg Hansas hemsida genom att klicka HÄR .
Fyll i en skadeanmälningsblankett och maila till: fm@trygghansa.se alternativt posta till: Trygg-Hansa, Motorskador, Box 293, 901 07 UMEÅ
Laga stenskott innan rutan spricker – Bra för både miljön och plånboken.
Ett stenskott kan vara början till en spricka i vindrutan. Därför är det viktigt att laga stenskottet så snabbt som möjligt för att minska risken att du måste byta hela vindrutan. Dessutom sparar det tid, miljö och pengar.
Vi samarbetar med Ryds Bilglas, Sveriges största bilglasexpert med över 120 anläggningar i hela landet. Ryds Bilglas sköter hela skadehanteringen och kontakten med ditt försäkringsbolag.
Från Ryds Bilglas:
Ett stenskott lagar vi medan du väntar, det tar bara ca 30 minuter och vi bjuder på kaffe och fri Wi-Fi. Om du behöver byta vindrutan kan du kostnadsfritt välja mellan en lånebil och en el-cykel. Uppge om du önskar lånefordon i samband med bokningen.
Läs mer och boka servicetid HÄR.
Drivmedel
Vad gör jag om mitt drivmedelskort blir stulet eller försvinner?
Om du blir av med eller tappar ditt drivmedelskort ringer du direkt till oss på Svea Leasing (08-544 706 00). Vi spärrar kortet och skickar ett nytt till dig under kontorstid.
Om du förlorar ditt kort utanför kontorstid ringer du drivmedelsleverantören (bensinbolaget) så spärrar de kortet. Tänk på att du behöver ha ditt kortnummer till hands när du ringer. Kortnumret ser du när du loggar in i förarportalen.
Tänk på att inte beställa nya kort. Ring oss första vardag istället så skickar vi ett nytt kort till dig.
- Circle K: 08-429 63 00, från utlandet +46 8-429 63 00
- Shell: 0200-81 04 00, från utlandet +46 8-730 34 80
- OK/Q8: 020-65 65 65
- Preem: 08-670 30 10
Drivmedelsförmån räknas ut så här:
Drivmedelskostnad inklusive moms x (privat / totalmil) = underlag för sociala avgifter x 1,2 = drivmedelsförmån.
Du beskattas bara för de mil du kör privat, inte för det du kör i tjänsten.
Drivmedelsförmånsberäkningen baseras på:
- Drivmedelspris
- Drivmedelsförbrukning
- Körsträcka
Milrapportering
Vi behöver ha din milrapport senast tredje dagen efter månadens slut. Du kan enkelt skicka in rapporten på vår hemsida (Skicka milrapport).
Observera att om du inte rapporterar in några mil räknas allt som privat körning och du blir då beskattad för hela drivmedelskostnaden.
Har du nyligen hämtat ut en bil så rapporterar du första gången att en månad passerat (har du hämtat ut bilen i slutet av en månad slår du ihop milen med månaden därpå, tex. om din bil har startdatum per den 1:a december men du hämtat ut bilen den 25:e november slår du ihop milen du haft under 5 dagar i november med decembers milrapport).
Har du bytt bil mitt i en månad så slår du ihop milen du haft under månaden på båda bilarna och lägger in dom på en och samma bil.
Det du ska rapportera in är totalmil och tjänstemil tillsammans med registreringsnummer och namn, tänk på att hos oss ska du rapportera in mil och inte kilometer.
Om du kör en hyrbil och tankar den med våra kort ska du även rapportera in dessa mil, det gör du genom att slå ihop hyrbilens mil med milen på din ordinarie bil.
Vid felmeddelande “E-postadressen ogiltig” när du försöker att registrera dig som ny användare, testa då att registrera dig med e-postadressen du har via ditt företag, detta då adressen måste passa med den vi har inlagt i vårt system (vilket oftast är din företags mail).
Tips: Spara ner Svealeasing.se som en genväg i din mobil, då kommer du direkt in på vår mobilanpassade hemsida och kan där snabbt och enkelt rapportera in dina mil via mobilen.
Utlägg
Dina privata utlägg, som till exempel en biltvätt, skickar du in till oss på en utläggsblankett som du hittar på vår hemsida (utläggsblankett).
Tänk på att alltid skicka med originalkvitto eftersom vi behöver detta för vår bokföring.
Om du har tankat med ett drivmedelskort som du har fått av oss behöver du inte skicka in kvitto på detta, eftersom vi får debiteringarna på faktura varje månad.
P-böter
Trängselskatt
Utlandskörning
Att ta med bilen utomlands är inga problem. När du reser ska du alltid ha med dig:
- Registreringsbevis
- Utlandstillstånd
- Grönt Kort
Registreringsbevis, utlandstillstånd och grönt kort beställer du hos oss (08-544 706 00).
Bilförmånsbeskattning
Miljöbilar
Visst kan du det. Som kund hos oss får du den hjälp du behöver.
Mer information om Miljöbilar hos Skatteverket.
Vinterdäck
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag.
Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.
Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas numer av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Det gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Om bilen har odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.
De städer som hittills infört förbud mot användande av dubbdäck:
Stockholm
På Hornsgatan österut, mellan Långholmsgatan och Bellmansgatan, västerut från Söderledstunneln till Lignagatan samt
Fleminggatan och Kungsgatan mellan Sveavägen till Birger Jarlsgatan.
Förbud mot dubbdäck gäller också på sträckorna Rosenlundsgatan mellan Krukmakargatan och Hornsgatan och Varvsgatan mellan Hornsgatan och Hornsbruksgatan.
Läs mer på Stockholm stads webbplats
Göteborg
Friggagatan samt Odinsgatan.
Läs mer på Göteborgs stads webbplats
Uppsala
Kungsgatan mellan Strandbodgatan och S:t Olofsgatan samt
Vaksalagatan mellan Storgatan och Kungsgatan.
Läs mer på Uppsala stads webbplats
Vägassistans vid driftstopp
Alla nya bilar har så kallad mobilitetsförsäkring som hjälper till akuta driftstopp. Det kan ex vara vid motorproblem, någon varningslampa lyser, punktering, borttappade bilnycklar, feltankning etc.
Varje bilmärke har sin egna försäkring du behöver därför ringa till ditt bilmärkes assistans, för att få rätt hjälp.
Information bör finnas i bilens handskfack tillsammans med service-och instruktionsboken. Många bilar har även direktkoppling via knapp på displayen eller på instrumentbrädan.
Nedan följer länkar till de vanligaste bilmärkena. Finns inte ditt bilmärke med sök enkelt på webben genom att skriva bilmärket + assistans eller mobilitetsgaranti.
Audi – https://audistockholm.se/mobilitetsgaranti/
BMW – https://www.bmw.se/sv/avdelning/tj%C3%A4nster/service/mobile-care.html
KIA – https://www.kia.com/se/aga/support/kia-assistans/
Mercedes Benz – https://www.mercedes-benz.se/passengercars/being-an-owner/accident-roadside-assistance/stage.module.html
Mitsubishi – https://www.mitsubishi-motors.se/service/assistans/
Skoda – https://www.skoda.se/aga-bil/mobilitetsgarantin
Tesla – https://www.tesla.com/sv_SE/support/roadside-assistance
Toyota – https://www.toyota.se/finans-och-forsakring/bilforsakring/eurocare-vagassistans.json
Volvo – https://www.volvocars.com/se/aga/service/volvo-assistans
Volkswagen https://vwstockholm.se/mobilitetsgaranti/