Många betalar för mycket för sin vagnpark

Som VD och/eller bilansvarig är det viktigt att ha koll på bilkostnaderna. Men är er bilpark kostnadsoptimerad? Har ni era bilar på det leasingbolag som ni erbjöds när bilarna köptes in? Då finns det både pengar och tid att spara på att samla företagets bilar på ett och samma leasingbolag, oavsett bilmärke.

Ja, men hur funkar det då? tänker du. När du eller dina kollegor väljer nya tjänstebilar erbjuds ni ett leasingupplägg av bilföretaget. Ett avtal som sedan löper på, ofta, i 36 månader. Är det gott nog så?

Misstag att bara låta basbeloppen styra

Klart alla vill ha smartaste upplägget av sin vagnpark! Vi ber Pär Nordström, vd på Svea Leasing berätta mer.

-Det är förvånansvärt många som inte upptäckt hur mycket pengar och tid de kan spara genom att optimera varje tjänstebilsupplägg, säger Pär Nordström. Ofta har företaget beslutat om hur många basbelopp den anställdes tjänstebil får kosta. Vad de många gånger missar är bilens TCO, det vill säga hur mycket kommer bilen att kosta företaget under avtalstiden och efter det att bilen är avvecklad. Bilens Total Cost of Ownership.

Inte bara priset som avgör

Anna får ta ut en tjänstebil med ett värde på max tio prisbasbelopp. Anna väljer en bil för 573 000 kronor. Leasingavtalet läggs upp av företaget som sålt bilen.

Kalle får också ta ut en tjänstebil för max åtta prisbasbasbelopp och han väljer en bil från ett annat märke för 458 400 kronor. Även denna bils leasingavtal läggs upp av företaget som sålt bilen.

Både Anna och Kalle kör sina bilar i tre år. Fakturorna från de olika leasingbolagen kommer till företaget och betalas. Allt fungerar smidigt. Frågan är dock vad företaget kunde ha sparat om de hade låtit ett och samma leasingbolag hantera bilarna, trots att de är av olika fabrikat och prisklass? Värt att beakta, vad kostade bilarna totalt över hela leasingperioden?  Vad blev bilens TCO ?

De smarta optimerar varje leasingupplägg

Många företag är låsta av tanken på prislappen på tjänstebilen när den står i bilhallen men Svea Leasing gör i stället en budget över vad bilen förväntas kosta över hela avtalsperioden.

  • Hur stor är nedskrivningen?
  • Vad är restvärdet efter 3 år?
  • Kostnader för vinterdäck mm
  • Servicekostnader
  • Sociala avgifter förmånsvärden mm
  • Försäkringar
  • Skatter
  • Milersättningar
  • * Ev. bruttolöneavdrag

* Svea hanterar också upplägg då den anställde vill ta ut en bil för mer än de basbelopp företaget satt som maxgräns. Skillnaden regleras genom ett bruttolöneavdrag för den anställde.

”Varje tjänstebilsupplägg är unikt och måste hanteras så för att bli optimalt.”

Att samla alla billeasingavtal och dess fakturaadministrationen hos ett bolag som Svea Leasing innebär att ditt företag spar både tid och pengar. Sedan 1978 har Svea Leasing hjälpt företag att jobba smartare med just sina företagsbilar. Och så här kan du göra:

Uttag av nya leasingbilar

  1. Den anställde tar in offert på bil och mailar Svea Leasing.
  2. Svea Leasing gör en TCO.
  3. Utifrån Svea Leasings underlag bestämmer ni vilken bil som ska beställas.
  4. Den anställde hämtar ut sin bil.
  5. Svea Leasing sköter allt det administrativa med budgetavstämningar två gånger per år.
  6. När leasingperioden är slut bistår Svea Leasing med försäljning av bilen till högsta pris.

Hantering av era leasingbilar på ert nuvarande leasingbolag

  1. Svea Leasing hjälper Er att se över Er befintliga vagnpark.
  2. Om ni finner att detta är en bra lösning för Er samlar Svea Leasing upp alla fakturor som respektive bil debiteras löpande. Ni erhåller sedan en månatlig samlingsfaktura i enlighet med Er kontoplan.

Bilpolicy – hur ser den ut idag?

Svea Leasing hjälper er också att se över befintlig bilpolicy eller göra en helt ny.

Kort och gott – med sin branschkunskap ser Svea Leasing till att ni alltid har ett optimalt vagnparksupplägg.

 

  • Vill du veta mer om våra tjänster?

    Ring oss på tel. 08-544 706 00 eller fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi inom kort!