Staten vill få en jämnare förbrukning av el över dygnen. Därför blir det dyrare att ladda på dagtid. En halv miljon abonnenter drabbas direkt vid årsskiftet.
Publicerad: 2024-10-16 Uppdaterad: 2024-10-16
Alla elbolag måste införa en ny prismodell senast 2027 som innebär att det blir dyrare att konsumera el när elnätet är som mest belastat. Genom att jämna ut elförbrukningen över dygnet kan fördyringar på omkring 20 procent undvikas visar en konsekvensanalys.
– Det är som rusningstrafik: på morgonen när alla ska till jobbet blir det köer och trögt i trafiken, samma sak på eftermiddagen när alla ska hem. På liknande sätt kan elnätet bli överbelastat när folk använder elen samtidigt. Kan vi med prissignaler styra en del av elanvändningen till tider med mindre tryck vinner både samhället och plånboken, säger David Bjurhall, chef för pris- och regleringsfrågor på Ellevio.
Ett 20-tal av landets omkring 150 elnätsföretag har redan infört effekttaxa. Nu hoppar en av de tre jättarna i branschen, Ellevio, på tåget och inför en ny betalningsmodell efter nyår. En halv miljon Ellevio-kunder berörs.
Dyrare att ladda elbil på dagen – halva priset på natten
För en elbilsägare som laddar sin bil hemma på dagtid kan det innebära en ökad kostnad med flera tusen kronor om året, enligt Sveriges Radio.
– Det stämmer om man laddar fullt ut så kostar det mer. Om man har en elbil kommer man nog att vara en av alla de kunder som är på förlorarsidan, säger David Bjurhall.
I den nya prismodellen utgår debiteringen ifrån när hushållet har sina effekttoppar. Genom att ladda bilen och utföra andra elintensiva hushållssysslor som att tvätta och torktumla mellan klockan 22 och 06 kan effektkostnaden halveras.
– Jag tycker att man ska försöka förskjuta elbilsladdningen till nätterna då vi har halva priset, säger David Bjurhall.
Källa: Automotor