Test av 3 000 begagnade batterier – ”Ingen anledning till oro”

Bara 6 av över 3 000 testade batterier uppvisade fel hos NAF:s testcenter. Slutsatsen är att batteriet är det mest hållbara i bilarna.

Det är mer troligt att andra komponenter går sönder före högvoltsbatteriet.

– Bilen kommer sannolikt att skrotas av helt andra skäl än ett trasigt batteri, säger Nils Sødal på den norska bilägarorganisationen NAF.

Mer hållbara än förbränningsmotorer

NAF har testcenter runt om i Norge där man kan testa bilar. Ofta sker det i samband med att bilarna säljs begagnade. På teststationerna finns det möjlighet att testa högvoltsbatteriernas skick.

– Vi har testat fler än 3 000 elbilbatterier och det finns ingen anledning till att vara orolig för att batteriet inte håller, säger Nils Sødal som uppger att bara sex batterier visade sig ha fel.

Det innebär att högvoltsbatterier är mer tillförlitliga än förbränningsmotorer och växellådor.

Så tar du hand om ditt batteri

Batteriets kapacitet påverkas av hur batteriet laddas. Att ladda hemma är optimalt.

– Långsam laddning är bäst för batteriet. I vardagen är det en bra idé att begränsa laddningen till 80 procent. Undvik också att ladda ur batteriet helt, råder Nils Sødal.

Om inte elbilen används under en längre tid är det bra att underhållsladda hemma.

– Batteriet gillar regelbunden laddning, helst lite i taget, säger Sødal.

Snabbladdning är mer ansträngande för batteriet, men två av tre norska elbilsägare snabbladdar inte oftare än en gång i månaden enligt NAF:s undersökning.

Många känner till att batteriet tappar kapacitet i kyla, men det är inte skadligt för batteriet. Tvärt om.

– Kylan ger dig färre kilometer på vintern, men har mindre att göra med batteriets hälsa över tid än vad värmen har, avslutar Nils Sødal.

 

Källa: Automotorsport

  • Vill du veta mer om våra tjänster?

    Ring oss på tel. 08-544 706 00 eller fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi inom kort!