VTI utfärdar varning för året-runt-däck

Året-runt-däck, avsedda att sitta på bilen under alla fyra årstider, blir allt vanligare. Teknikens Värld har under många år avrått från däcktypen som erbjuder klart sämre egenskaper än sommar- och vinterdäck.

Nu avråder även Statens väg- & transportforskningsinstitut, VTI, från att köra med året-runt-däck.

Sommardäck har speciella egenskaper som är anpassade för körning under varmare månader. Vinterdäck har unika egenskaper som är framtagna för att fungera optimalt vid körning under kallare månader och med snö samt is som underlag. Att kombinera båda däcktypernas spetsegenskaper i ett och samma däck har visat sig vara en omöjlighet. Det har vi på Teknikens Värld i samband med tester påpekat under många år, och nu har även Statens väg- & transportforskningsinstitut, VTI, gjort samma observation i samband med test av 14 olika året-runt-däck. VTI:s slutsats är att de avråder från användande av året-runt-däck.

– Att bygga däck som klarar alla typer av underlag, i alla temperaturer, går inte. Än så länge har ingen däcktillverkare klarat av att få fram det däck som fungerar bra för svenska förhållanden. I stället blir året-runt-däck en kompromiss som egentligen inte är riktigt bra på någonting på våra vägar, säger Teknikens Världs däcktestansvarige Linus Pröjtz.

Teknikens Världs däcktestansvarige Linus Pröjtz med ett nytt och ett begagnat året-runt-däck. Foto: Patrik Lindgren

Lång bromssträcka

I VTI:s test, som utfördes tillsammans med Folksam och Chalmers tekniska högskola, ingick elva året-runt-däck som är godkända som vinterdäck och bär symbolen alptopp/snöflinga på däcksidan samt tre året-runt-däck som inte är godkända som vinterdäck men som ändå finns tillgängliga på svenska marknaden via e-handel.
Ett nordiskt dubbfritt friktionsdäck samt ett sommardäck användes som referensdäck och gentemot dessa uppvisades stora skillnader i bromsgrepp på samtliga testade underlag som var snö, is och barmark.

– Vi såg i vårt test av året-runt-däck från 2021 precis samma saker som nu påtalas. En annan sak som ska påtalas är att spridningen vad gäller prestanda för året-runt-däcken är enorm. De kan faktiskt vara precis hur dåliga som helst, säger Linus Pröjtz.

Året-runt-däck, som precis som vinterdäck märks med alptopp/snöflinga (3PMSF), är en kompromiss och varken bra på vintern eller sommaren.

Bromssträckan på snö var för de godkända året-runt-däcken 10–30 procent längre än för referensvinterdäcket. Ett av året-runt-däcken som inte är godkända för vinterbruk hade hela 40 procent längre bromssträcka.
Med is som underlag blev skillnaderna mellan testade året-runt-däck och referensdäcket ännu större. 25–50 procent skilde det till året-runt-däckens nackdel. Det sämsta året-runt-däcket presterade i likhet med vad ett sommardäck skulle göra på is med 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.
På barmark sommartid uppmättes 5–30 procent längre bromssträcka än referenssommardäcket – både på torr och på våt asfalt.

Vid vårt bromstest på is från 80 km/h visade att när ett nordiskt dubbfritt vinterdäck hade stoppat bilen passerade bilen med året-runt-däck i 50 km/h. Bromssträckan var nästan 60 meter längre.

”Trafikfarliga”

– VTI anser att det är olämpligt att köra på året-runt-däck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien, och fyller i att flera av däcken är trafikfarliga på svenska vintervägar.

I VTI:s test noterades även ett samband mellan lågt rullmotstånd och dåligt isgrepp. VTI menar att åtgärder för minskat rullmotståndet påverkar bromsgreppet negativt för året-runt-däck.

 

Källa: Teknikens Värld

  • Vill du veta mer om våra tjänster?

    Ring oss på tel. 08-544 706 00 eller fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi inom kort!